zaterdag 23 februari 2013

35: Er zijn altijd bloemen

‘Er zijn altijd bloemen, voor degenen die ze willen zien.’ – Henri Matisse (1869-1954)

Deze quote kwam ik tegen in Flow magazine nummer 5.
Ik was benieuwd wat en wie er achter de quote zat en typte de zin in op Google.
Als eerste kwam ik op de website van Pluk Amsterdam terecht. Hier las ik dat de quote van Henri Matisse kwam en dat hij als geen ander in alles bloemen zag. De schrijvers op de website gaven daarnaast als boodschap:

Open eens de ogen van mensen om je heen die ze niet zien en geef een bloem cadeau.


Zeker een mooie boodschap. Maar dat was niet waar ik naar op zoek was. Ik ben op zoek naar wat en wie er achter de quote zit.

De tweede zoekterm dan maar: Henri Matisse.
Hij blijkt een Franse kunstschilder en beeldhouder te zijn geweest.
Er is een berg aan informatie over hem te lezen, maar ik lees geen duidelijke referentie naar bloemen.

De volgende zoekterm: bloem Henri Matisse.
Ik kom op verschillende websites een roos tegen.
Het is een roze roos, of zoals de beschrijving zegt: wit met veel karmozijnrode vlekken en stippen, die een zeer sterke geur verspreidt en groot in formaat is.

En dan houdt het toch echt een beetje op met zoekresultaten die mij meer kunnen vertellen over deze uitspraak of deze Franse man.

Er zijn altijd bloemen, voor degenen die ze willen zien.
Open eens de ogen van mensen om je heen die ze niet zien en geef een bloem cadeau.

Misschien heeft de uitspraak ook geen zoektocht naar uitleg nodig.
Is het zo een uitspraak die voor zich spreekt.
Maar voor een ieder weer anders spreekt.
En zo is het ook met bloemen.
Bloemen hebben voor ieder weer een andere betekenis.
Afhankelijk van de bloem, van het moment, van de gever en van de ontvanger.

De roos die vernoemd is naar Henri Matisse past wel bij de uitspraak.
De roos is groot in formaat. De quote is groot in betekenis.
De roos verspreidt een zeer sterke geur. De quote verspreidt een boodschap.

Er zijn altijd bloemen, voor degenen die ze willen zien.
Open eens de ogen van mensen om je heen die ze niet zien en geef een bloem cadeau.

Meer dan deze woorden, hier getypt, wil ik er eigenlijk niet aan vuil maken.
Ik las de quote en de boodschap en ze gaven mij inspiratie en betekenis.
En in plaats van deze quote en boodschap helemaal uit te werken, te beschrijven, wil ik het simpel houden.
Zo simpel als de quote en boodschap.
Zo simpel als een bloem.
Soms moeten we het niet ingewikkelder maken en ligt de grootste kracht in de eenvoud.
Ligt de grootste kracht in de eenvoud van een bloem.

1 opmerking:

  1. Gisteren in Rijksmuseum Twente werk van Henri Matisse gezien.
    En nu kom ik dit tegen.
    À rose would smell as sweet as if it was called by another name...

    BeantwoordenVerwijderen