zaterdag 23 februari 2013

36: Blauwe regen

De studiewerkzaamheden voor vandaag zitten erop.
Ach, het was toch geen weer om er op uit te trekken. Het is koud en het regent.
Nu mijn blog nog, maar de inspiratie ontbreekt.
Ik kijk naar buiten. Het regent.
Mister Google maar: regen + bloemen

Blauwe regen!


Bij blauwe regen moet ik altijd aan romantische verhalen denken. Ik weet niet hoe het komt.
Volgens mij heb ik ooit een roman gelezen waarbij een deel van het verhaal zich afspeelde onder de blauwe regen. Zoiets als:
‘Daar onder de blauwe regen zat zij in haar witte jurk, het haar gevlochten, haar boek met een glimlach te lezen.’
Of deze:
‘ De blauwe regen in de hoek van de tuin blijft mij herinneren aan onze eerste kus die plaats vond onder die zelfde blauwe regen.’

Zoeter kan haast niet.
Toch kan ik mij wel vinden in het romantische beeld bij de blauwe regen.
De blauwe regen met haar overhangende takken met bloemen bieden een goed plekje om te schuilen tegen de regen. Net een paraplu. Met z’n tweetjes schuilen onder de blauwe regen tijdens een voorjaarswandeling als het ineens gaat regenen.
De blauwe regen met haar overhangende takken met bloemen bieden een goed plekje om je te verschuilen terwijl je elkaar die eerste kus geeft. De bloemen zijn als een soort gordijn waarachter je stiekem probeert te verstoppen maar waar iedereen je zult zien staan.
En de kleur van de blauwe regen is een en al romantiek: wit, blauw en violetroze.
Typisch dan eigenlijk dat deze plant de naam blauwe regen heeft gekregen als er witte, blauwe en violetroze variëteiten van zijn.
En met de kleur is het nog niet klaar. Want ik lees dat de blauwe regen vaak gebruikt wordt voor het vormen van ‘loofgangen.’ Van die wandelpaden overhangen door in dit geval blauwe regen. Romantischer kan haast niet!

De gouden regel voor de blauwe regen is ‘snoeien doet bloeien.’
Het is dus belangrijk om de plant bij te houden, te onderhouden, wil deze gaan bloeien.
En zo is het eigenlijk ook met de liefde.
We moeten erin investeren;
Het onderhouden;
Misschien hier en daar iets weghalen;
Het leiden.
Om er iets moois van te maken.
Om ervan te genieten.
Om eraan te denken.
Om het bij ons te dragen.
Zoals het dragen van een bloem van de blauwe regen, gekregen van je lief.

Het regent nog steeds.
Grote druppels komen naar beneden en naar stromen langs mijn raam
Het doet mij denken aan de bloemen van de blauwe regen die de vorm van een druppel hebben en samen een waterval van bloemen laten zien. En in gedachte loop ik met mijn vriendje hand in hand onder de blauwe regen door en geeft hij mij een mooie bloem. Als zijn liefde.
Om er van te genieten.
Om eraan te denken.
Om het bij mij te dragen.
En met deze gedachte lijkt deze regenachtige studiezondag op een romantische zondag ….

Geen opmerkingen:

Een reactie posten