zondag 17 februari 2013

28: Bolchrysanten en kruidnoten

Voor de laatste keer dit jaar trek ik mijn gebloemde zomerjurkje aan.
Ik ga nog even snel naar de supermarkt voor wat kleine boodschapjes.
En daarna lekker de zon in.
In mijn weg op zoek naar de boodschappen, bots ik tegen een kartonnen stellage aan.
Ik kijk wat er in ligt.
Kruidnoten.
Ik kijk op mijn telefoon.
9 september 2012.
Het is september.
Het lijkt hoog zomer.
En de kruidnoten liggen in de winkel.
Ik denk bij mijzelf: ga de kerstspullen maar alvast uitzoeken.


Hoofdschuddend loop ik verder en zoek ik mijn boodschapjes bij elkaar.
Ik blijf mij in gedachte verbazen over het feit dat er al kruidnoten te koop zijn.

Na het afrekenen loop ik langs de bloemenstal van de supermarkt.
Opgelucht zie ik daar nog geen kerststerren staan. Ook wel de Euphorbia pulcherrima genoemd.
Een paar weekjes geleden zag ik wel ‘kerststerren’ staan in de bloemenstal. Maar dan onder die niet uit te spreken, vast Latijnse naam. En ze waren roze.

Wel zie ik karren vol bolchrysanten staan.
Een typische herfstbloeier die de tuin of het balkon flink kunnen opkleuren.
Ik heb ze zelf dan ook regelmatig staan in de tuin thuis of op mijn balkon.
Vooral die kleine potchrysanten vind ik leuk.
Potchrysant Pico heet die geloof ik.
Wat de reden ervoor is weet ik niet, maar bij die plant met kleine kleurrijke bloemetjes, moet ik altijd denken aan een clown. Misschien heeft dat iets met de naam ‘pico’ te maken.
Maar ik heb ze niet alleen buiten staan.
Ook binnen: verschillende kleuren chrysanten in een mooie vaas.
Dat vrolijkt de kamer direct op.

Het is niet alleen leuk om chrysanten te kopen en de tuin, het balkon of de kamer op te vrolijken.
Het is ook een leuke plant om cadeau te doen. De plant staat namelijk symbool voor een lang leven.
En ik moet zeggen dat de chrysant dat ook meestal wel waar maakt.
Want ondanks dat ik gek ben op bloemen, blijven ze niet altijd zo lang in leven als ik had gehoopt.
Verkeerde verzorging en ongeduld waren vaak de oorzaak.
Maar de laatste keer dat ik plantjes in mijn pot had gestopt en een mooi plekje op mijn balkon had gegeven, ging het goed. Het was de Chrysant pico in verschillende kleuren die ik had gepot.
Helaas hadden de plantjes mijn verblijf in het buitenland niet overleefd….

Voor de laatste keer dit jaar trok ik mijn gebloemde zomerjurkje aan.
Ik ben lekker de zon in geweest. Een kleurtje op gedaan voor de herfst.
Morgen is het weer over met het genieten van de zon.
Dan is het weer tijd voor studie, werk, sport en het huishouden.
Waaronder de boodschappen.
Misschien neem ik dan nog wel een mooi gekleurde bolchrysant mee.
De kruidnoten laat ik in ieder geval nog een paar maandjes liggen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten