zondag 17 februari 2013

21: Fashion loves flowers

Tout modebewust Nederland begaf zich afgelopen week naar Amsterdam.
Want deze week stond in het teken van de Amsterdam Fashion Week.
En ik kan niet anders zeggen dan dat de Amsterdam Fashion Week in het teken stond van bloemen.

In de eerste plaats bestond het gehele decor uit bloemen.
De muren, de pilaren; alles was bedekt met bloemen.
Daarnaast bleken modeontwerpers geïnspireerd door bloemen en planten.


Op woensdagavond opende de van oorsprong Deense ontwerper Claes Iversen de zeventiende editie van de Amsterdam Fashion week. De eerste stukken van zijn collectie toonden nog wat sober en minimalistisch. Maar later volgden een kleurexplosie van bloemen en applicaties op jurken, rokken en colberts. Bij een eerdere fashion week opende de succesvolle Nederlandse ontwerper Dennis Diem de show waarbij hij zijn nieuwste collectie toonde. Een collectie geïnspireerd door de vormen, structuren en kleuren van de orchidee. En in 2009 was de tulpenrok hot. Een rokje van ronde vorm met aan de voorkant een overslag. Net als de tulp.

Vooral in de zomer worden we overladen met bloemendesigns op shirts, jurkjes, sjaals, schoenen, tasjes en rokjes. Sinds kort worden ook broeken en leggings voorzien van bloemen. Zijn het in het voorjaar nog de romantische bloemen licht van kleur, moet het in de zomer knallen: apart, kleurrijk en groot.

Persoonlijk ben ik groot fan van de romantische bloemenprint. In mijn kast is een grote hoeveelheid sjaals met bloemen en jurkjes met bloemen te vinden. De grotere en kleurrijke bloemen laat ik wat betreft mijn kleding gewoon in de winkel liggen. Vaak denk ik bij het zien van een gebloemde legging: ‘Leuk motiefje … voor een behangetje of kussentje.’

Leuk, al die bloemen. Maar hoe draag je de bloemenprint?
Op de eerste plaats weten we allemaal dat motieven op je kleding vaak niet afkleden. Zeker een drukke bloemenprint kan je benen nog wel eens iets breder laten lijken dan ze in werkelijkheid zijn. Ook met het bloementjes jurkje kun je de fout in gaan. Want een gebloemde jurk met korte mouwen met lengte midden kuit, wordt al snel bestempeld als ‘oma jurk’. Belangrijk is dus te weten hoe je de bloemenprint moet dragen. Even zoeken op Google geeft de nodige tips. Ik klik twee website aan met tips over het dragen van de bloemenprint. En wat blijkt? De een spreekt de ander tegen in het geven van de tips. Wat nu? De bloemenprint maar gewoon in de kledingrekken van de winkel laten hangen? Nee, dat zeker niet. Want het schijnt de investering waard te zijn: een aankoop van een kledingstuk met bloemen. Omdat het is te combineren met diverse andere modetrends en kledingstukken. Bovendien keren bloemen vrijwel elk jaar terug in de kledingrekken. Zo schrijven de mode websites voor.

Oké, de bloemenprint schijnt dus een musthave te zijn voor je kledingkast. Dit geeft mij weer een goed argument wanneer ik weer thuis kom van mijn shoptour met bloesjes en jurkjes met bloemenprint. Ik merk nog wel even op dat dit voor vrouwen geldt. Dus pap, ga nu niet terug naar de winkel met de aankopen van het shoppen van vandaag en op zoek naar de bloemenprint…
Of toch wel? Want ik lees net dat de Hawaï prints weer uit de kast gehaald mogen worden! Wat?! Voor op vakantie dan. Gelukkig. En er is nog een richtlijn: geen bont geheel van kleuren in de Hawaï print maar veilige op elkaar afgestemde kleuren.
Ach, waarschijnlijk zijn ook hier weer de meningen over verdeeld.

Een ding is wel duidelijk: Fashion loves flowers!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten