zondag 20 januari 2013

19: Aloha!

Het studiejaar is weer voorbij.
En hoe kun je die het beste afsluiten? Juist, met een borrel en BBQ.
Zo aan het einde van het studiejaar, aan het begin van de zomer, heeft deze afsluitende activiteit natuurlijk het thema Hawaï. Zoals de meeste feestjes rond deze tijd. Op de middelbare school al hadden wij halverwege het schooljaar, zo bij de eerste zonnestralen, een themafeest. En daar is ook minstens één keer het thema Hawaï aan verbonden geweest. Ik begrijp het ook wel hoor, het is een makkelijk en toegankelijk thema. Hup, slinger om, vrolijke kleding aan, rokje aan, korte broek, bloemen in het haar, zonnebril op, slippers aan en klaar. Waarschijnlijk ook een goedkoop thema wat betreft het inkopen van de kleding. En dat is altijd fijn voor studenten. Zeker zo aan het einde van het studiejaar.

Een borrel met BBQ dus met het thema Hawaï.
Dus duik ook in de kast weer in om mijn Hawaï bloemenslinger te pakken.
Een roze, een oranje en eentje met allemaal kleurtjes. Keuze genoeg dus.
Allemaal verschillende kleurtjes, maar die bloem is hetzelfde.
Tijd om even te Googlen: bloem Hawaï.
Ongeveer 239.000 resultaten.
Hawaï feestartikelen.
Decoratie Hawaï bloem.
Sieraden met Hawaï bloemen.
Haarclip Hawaï bloem.
Cadeaus & Gadgets Hawaï bloem.
Hibiscus, bloem, Hawaï.

Hé, laten we die laatste eens proberen.
Hibiscus Hawaï.
Eerst maar eens even Google afbeeldingen.
Die lijkt wel, moet ik zeggen.
O jeetje, er is er meer dan één:
Special collection – Surf
Tropical collection – Wela red
Aloha collection – Cairo yellow
Hawaii star– Bikinii
Hibiscus Hawaii – Passion
Hibiscus Hawaii – Pink dream
Hibiscus Hawaï – Wiki orange

Als ik zo even kijk heb ik geloof ik een Wela red, Passion, Pink dream en Wiki orange om mijn nek hangen. Zo’n simpele slinger, lijkt in eens zo simpel niet meer.
Eens even kijken, wat heeft Google mij nog meer te bieden.
‘Ben jij de gelukkige eigenaar van een Hibiscus?’ lees ik. Nee, nou, gezien mijn bloemenslinger misschien ook wel. Eens even een kijkje nemen op de website.

Hibiscus is de Latijnse naam voor de bloem die wij kennen als de Hawaï bloem. Door haar schoonheid is zij verkozen tot staatsbloem van Hawaï waar al meer dan 2000 soorten van deze bloem zijn. 2000?!? Nou, daar kunnen we heel wat bloemenslingers van maken.
Verder is er eigenlijk weinig te lezen over de bloemenslinger. Het is een element van de vrolijke en vriendelijke Aloha-geest waarover de oorspronkelijke bevolking van Hawaï beschikt. En het uitreiken van de bloemenkrans is een van de oude Hawaïaanse gewoonten die door de toeristenindustrie is overgenomen. Dit wordt ook wel een lei genoemd in Hawaï: een bloemenkrans die de bezoeker als begroeting en verwelkoming om de hals gehangen wordt. Waarom staat er dan altijd op de uitnodiging van een themafeest Hawaï: ‘Doe je bloemenslinger om’?
Door de inwoners van Hawaï wordt de lei gedragen bij een speciale gebeurtenis zoals verjaardagen, examens en begrafenissen. Studenten die afstuderen aan de universiteit dragen soms zoveel leis dat die tot de oren komen of zelfs nog hoger! Ik zie mij volgend jaar al lopen door de VU zeg. Even ervan uitgaande dat ik volgend studiejaar afstudeer.

Het studiejaar is voorbij.
We hebben het afgesloten met een borrel en BBQ.
Met het thema Hawaï.
De zon scheen.
De muziek stond aan.
Er waren drankjes en er was eten.
En iedereen was vriendelijk en vrolijk.
We waren met elkaar. Allen verschillend, ieder een ander kleurtje.
Maar allemaal student; de bloem is hetzelfde.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten