zondag 20 januari 2013

18: Adopteer een ...

… kip…
… hond …
… appelboom …
… koe …
... geit …
… bijenvolk ….

Het is echt mogelijk. Er zijn zelfs kortingscodes voor de adoptie.
En WNF biedt een adoptiepakket aan wanneer u overgaat tot adoptie van een dier. Compleet met knuffel, folder over het dier en een luxe cadeaubox en adoptie certificaat.
Maar vaak zijn deze adopties symbolisch, is het eenmalig en zit u dus nergens aanvast. Met de adoptie steunt u het behoud en welzijn van een dier of de natuur. Het is eigenlijk als het steunen van een goed doel. Het geeft de mensen een goed gevoel. Een gevoel van betekenis.


Nu is het bij mij in de gemeente mogelijk een bloembak te adopteren. Ja, echt waar.
De gemeente heeft dit jaar minder geld te besteden voor groenbeheer, waardoor een deel van deze bakken volgend jaar niet teruggeplaatst worden. Maar daar kunnen wij, als burgers, iets aan veranderen. Door een bak te adopteren.
De bak wordt dan volgende jaar gewoon teruggeplaatst. En zolang de burger, of de ‘adoptieouder’, zorgt voor nieuwe aanplant, de plantjes water geeft en zorgt dat de bak er netjes bijstaat, blijft de bak gewoon het straatbeeld opfleuren.

Toen ik dit bericht las, dacht ik even: ‘Wat kan ik adopteren? Een bloembak? Het moet toch niet gekker worden.’ Ik las het bericht nog eens over en glimlachte wat in mijzelf. Ik kreeg een beetje zo’n Eigen Huis& Tuin beeld voor mij.

Op zich vind ik het een goed initiatief. Maar zal het aanslaan? Krijgt de gemeente de burgers zo ver om een bloembak te adopteren en te onderhouden? En wat nu als u op vakantie gaat? Vraagt u dan aan de buren of ze ook even het dorp in willen lopen om de bloembak bij de derde straat rechts wat water te geven? Ik zie het al gebeuren zeg ….

Van de week reed ik op mijn fiets met bloemenslinger om mijn mand (ik heb mijn eigen bloembak), door het dorp en zag een bordje staan in een bloembak met daarop ‘adopteer een bloembak.’ ‘Hé, dat is er een,’ dacht ik toen. Ik keek naar de locatie van de bloembak en vroeg mij af wie hier een bloembak zou adopteren. Het is namelijk een locatie waar vaak hangjongeren aanwezig zijn. En tja, helaas hebben we daar toch allemaal een beeld of misschien een bepaalde angst bij.
Misschien is het daarom een mogelijkheid om het jongerencentrum een aantal bloembakken te laten adopteren. Of de buitenschoolse opvang. Misschien de bewoners van de geplaatste flat bij de bloembak. Of een van de winkeltjes en organisaties die zich daar hebben gevestigd. Ik denk dat hier een rol is weggelegd voor de bloemist die tegenover de bloembak zijn winkel heeft. Als de Chinees van op de hoek de bloembak gaat adopteren, zal deze vast vol staan met Chinese rozen. Al moet ik zeggen dat het nog best een mooie bloem is.

Adopteer een bloembak.
Voelde ik mij niet geroepen?
Nee. Eigenlijk niet.
Want hoe leuk ik bloemen ook vind, hoe gek ik ook op bloemen ben, het is altijd weer een uitdaging om ze goed te onderhouden.
Zelf heb ik een balkon en ik vind het leuk om daar een fleurig en kleurig plekje met bloemen van te maken. Maar om de een of andere reden deden de bloemen bij mijn vader in de tuin, twee etages naar beneden, het altijd veel beter dan op mijn balkon. Ik vroeg mijn vader eens naar mijn bloemen en planten te kijken op mijn balkon. En toen kwam de verklaring:

‘Naat, heb je gaten in je potten?’
‘Gaten? Nee. Hoezo?’
‘Als je gaten in je potten hebt, kan het water weg dat de planten te veel hebben. Nu zijn ze gewoon verzopen meid.’
‘Oooo, is dat het. Nou pap, dan mag jij gaten in mijn potten maken en als je dan toch naar het tuincentrum gaat, mag je meteen planten voor mij meenemen. Je hebt nu gezien wat voor potjes ik heb.’

…. (ik geef u even de tijd om te glimlachen en uw hoofd te schudden)….

Plus dat ik eigenlijk helemaal niet geschikt ben voor het onderhouden van mijn bloemen en planten.
Ik kom altijd op het idee om te ‘tuinieren’ op het moment dat ik mijn witte broek aan heb of net mijn nagels heb verzorgd. In de ergste situatie heb ik een witte broek aan en net mijn nagels verzorgd. En dat werkt toch niet. Ook niet als je leuke gebloemde tuinhandschoenen draagt.

Het adopteren van een bloembak.
Leuk initiatief. Maar ik doe niet mee.
Misschien als de gemeente mij een folder, een luxe cadeaubox en een certificaat aanbiedt.
Toch lijkt het mij verstandiger om eerst een beetje feeling te krijgen met het onderhouden van de bloemen en planten op mijn eigen balkon.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten