zondag 20 januari 2013

16: Oranjebloemen

Het feest is losgebarsten …
Groots met een zacht G is weer gestart.
U dacht dat ik het over het EK zou gaan hebben hè?
Nee, ik heb het over de concertreeks van Guus Meeuwis.
Misschien heb ik het straks nog even over het EK.

Vier dagen een concert.
Dit weekend twee. Volgend weekend twee.
En zoals ieder jaar, ga ik morgen weer met mijn twee vriendinnen naar Groots Met een Zacht G.
Genieten van Guus. Onze held. Ik heb niet een heel elftal nodig. Guus is genoeg.


De kaarten zijn gekocht. De overnachting is geregeld.
En het heeft even geduurd, maar ook de shirtjes zijn gekocht en bedrukt.
De shirtjes zijn bedrukt met de tekst: ‘Zo moeilijk is het niet.’
Met een knipoog naar het EK.

Morgen, voorafgaande het concert, zal de voetbalwedstrijd Nederland – Denemarken te zien zijn in het stadion. Samen met vele duizenden Guus fans en bondscoaches zal ik de wedstrijd kijken.
Het stadion zal oranje gevuld zijn. Daarom hebben wij zwarte shirtjes met oranje letters.
Het stadion zal een oranje oase zijn, een oranje menigte.
Vergelijkbaar met een veld zonnebloemen, of een bos oranje chrysanten.

Nu we het toch over bloemen hebben …
Een EK boeket bestaande uit oranje chrysanten.
Een bosje oranje gerbera’s met een mini voetbal ertussen.
Een oranje chrysant op pot.
Een winnaarbeker gevuld met een oranje plantje.
Ja, ook de bloemenstal op mijn werk kleurt oranje.

Bloemenbureau Holland kiest elke maand een bloem van de maand.
Deze maand is het de limonium.
Het kleurenthema is, hoe kan het ook anders, oranje.
Van oorsprong is deze bloem blauwpaars. Maar door veredeling is het kleurenbereik tegenwoordig veel groter: van wit tot paars. En ergens daar tussen zit oranje.

Op een andere website vond ik een EK Voetbal boeket bestaande uit rozen in de kleuren en het patroon van de Nederlandse vlag.
En desgewenst is het ook mogelijk om de rozen in de kleuren en het patroon van de vlag van een ander land te nemen.
Misschien dat de staat van de rozen ons kan vertellen welke ploeg de wedstrijd zal verliezen. Er schijnen ook apen, varkens, varkens en zelfs een fret te zijn die dit kunnen….

De Postcodeloterij mag niet achter blijven met een EK actie. In samenwerking met Flora Holland krijgen deelnemers van de Postcodeloterij aan de vooravond van het EK een ‘fleurig elftal’ bloemen cadeau in een speciale oranje hoes. Dit betekent dat meer dan een kwart van de Nederlandse huishoudens een ‘fleurig elftal’ bloemen cadeau krijgt. Hier staat deze dagen elf oranje bloemen in een vaas op tafel te pronken. Allemaal ter steun aan onze jongens. Allemaal om in de sfeer te komen.

Ook de bloemensector speelt in op het EK.
Ik doe er niet aan mee.
Ja, ik heb een oranje jurkje gekocht en ik kijk de wedstrijden.
Maar alleen die van het Nederlands elftal.
De oranje bloemen en plantjes laat ik voor wat ze zijn.
Een oranje bloemenslinger wil ik morgen nog overwegen.
En u weet het hè: als de oranje gerbera’s morgen tijdens of na de wedstrijd Nederland – Denemarken gaan hangen, is het nog maar afwachten of dat iets goeds betekent voor de uitslag van de wedstrijd ….

Geen opmerkingen:

Een reactie posten