zaterdag 23 februari 2013

47: Tulpen uit Amsterdam


Buiten is het wit.
De sneeuwvlokken dwarrelen voor mijn raam naar beneden terwijl ik deze blog type.
Ik heb een warm vest aan en kop dampende thee naast mijn laptop staan.
Het sneeuwt, het vriest, het is glad, het is koud: het is winter in Nederland.
En wat doen we dan in Nederland….?

… Dan verzamelen we ons op de Dam in Amsterdam voor de opening van het tulpenseizoen!


Dat had u misschien niet verwacht.
Toch was het afgelopen weekend zo ver: 19 januari was het de Nationale Tulpendag waarmee het tulpenseizoen werd geopend. Op de Dam in Amsterdam was een pluktuin van tulpen ontworpen waar iedereen gratis tulpen kon plukken (wel even een plekje reserveren). En zo kon een ieder naar huis met tulpen uit Amsterdam.

Als de lente komt dan stuur ik jou
Tulpen uit Amsterdam
Als de lente komt pluk ik voor jou
Tulpen uit Amsterdam
Als ik wederkom breng ik voor jou
Tulpen uit Amsterdam
Duizend gele, duizend rode
Wensen jou het allermooiste
Wat mijn mond niet zeggen kan,
Zeggen tulpen uit Amsterdam.

Tulpen uit Amsterdam. Hollandser kan haast niet. Hoewel? Tulpen uit de stad is niet heel erg logisch. Die moeten minstens van het land in de Bollenstreek komen.
En daar komt ook eigenlijk het lied ‘Tulpen uit Amsterdam’vandaan. Het lied werd geschreven na een bezoek van een Duitse schrijver/zanger aan de Bollenstreek. Vervolgens is door vele artiesten een cover van het nummer uitgebracht.

Terug naar de tulp.
Tulpen kennen een bloeiperiode van januari tot en met april. Er zijn meer dan 1000 (?!) tulpen in vele kleuren verkrijgbaar. Vanuit Nederland wordt de tulp over de hele wereld verspreidt. De tulp wordt daarom ook wel het visitekaartje van Nederland genoemd.

Leuk weetje is dat de tulp helemaal niet uit Nederland komt, maar uit Turkije. Halverwege de 16e eeuw was de Weense ambassadeur in Turkije zo onder de indruk van de tulp, dat hij een aantal zaden naar Europa stuurde. De bloem gaf hij de naam tulp, verwijzend naar de traditionele tulband die Ottomaanse sultans in die tijd droegen. Het Perzische woord voor deze tulband is ‘tulipan.’ In Nederland werd de tulp zo populair, dat in de 17eeeuw een ware tulpengekte heerste. Met een zakje bollen kon je zelfs een Amsterdams grachtenpand kopen!

Een huis kopen met een zakje tulpenbollen, dat gaat niet meer. Maar de tulp biedt wel veel rijkdom met haar vele kleuren en vormen. Want naast de bekende ‘Hollandse’ tulp, kunt u ook de parkiettulp of dubbelbloemige tulp in huis halen. Of gewoon leuk cadeau geven. En voor wanneer u helemaal creatief wilt doen met tulpen: een tulpenpak voor mannen! Een herenpak van MentalSuits in licht blauw met tulpenpatroon. Misschien een beetje over de top voor een gewone kantoordag, maar toch wel een ‘must-have’ voor de echte Hollander…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten