zaterdag 23 februari 2013

46: 'Completely passionate about florals'

De eerste keer dat ik de winkel binnen stapte was met mijn vriendin en twee studiegenoten.
Een winkel vol spullen. Waar je ook keek, zag je spullen staan.
Van alles en nog wat. Antiek, modern, nieuw, gebruikt.
De vloer kraakt onder je voeten en wil je een rondje over de eerste etage maken, moet je bukken om je hoofd niet te stoten.
Die eerste keer keek ik mijn ogen uit en hebben wij met veel plezier bontjassen gepast. Ook die vind je er.
Vandaag was het de eerste keer voor mijn vriend dat hij deze winkel binnen stapte.
En ook bij hem kraakte de vloer onder zijn voeten en moest hij zijn hoofd buigen om over de eerste etage te kunnen lopen.
Ook hij keek zijn ogen uit.
Af en toe hoorde ik ‘Wat is dit?’ of ‘Moet je hier eens kijken.’
Heerlijk zo’n winkel. Lekker snuffelen. Verbazen.
Je in een andere wereld wanen. Misschien wel de wereld van een ander tussen al die (gebruikte) spullen.


En daar stond het in een kast met glazen deuren.
Voorzichtig deed ik de deurtjes open.
Toen kon ik het goed bekijken.
Diverse kopjes en schoteltjes.
Met bloemetjes.
Zo fout dat het mooi is.

Die moest ik hebben.
Mijn vriend riep mij dat ik eens bij hem moest kijken.
Ik zei hem dat ik zo zou komen. Met mijn ogen nog op het kopje en schoteltje gericht.
Over de top was het. Ik wist het. Maar ik moest het hebben.
Mijn vriend kwam aangelopen en vroeg mij of ik dat wilde hebben toen hij mij met het kopje en schoteltje zag staan. Ja, ik wilde het hebben.
Omdat het eigenlijk zo lelijk was, dat het bijna mooi was.
En omdat het de enige was die daar stond.
Wat ik er mee moet?
Neerzetten.
En fantaseren over het verhaal achter het kopje en schoteltje.
Van wie is het geweest?
Hoe en door wie is het gebruikt?
Is het onderdeel van een servies en waar is dan de rest van het servies?
Welk ‘leven’ heeft het al achter zich?
Met het kopje en het schoteltje waan ik mij in de wereld van een ander….

In wereld waar ik mij in Engeland bevindt.
Waar de bloesem aan de bomen hangt.
Roze kleine bloemetjes. Overal waar je maar kijken kunt.
Het hele landgoed vol met bloesem waar ik thee zit te drinken.
Thee uit een klein kopje met daarop roze bloesem.
Een kopje uit het servies met de naam ‘Blossom time’ ….

Bbbrrr… wat is dat?
Mijn vriend brengt mij terug in de wereld van vandaag door de mok chocolademelk met slagroom iets omhoog te tillen. Daar zit ik met mijn neus in de slagroom
Dag landgoed in Engeland.
Dag bomen vol met bloesem.
Hallo koning winter en warm hardvuur.
Ik glimlach naar mijn vriend; ‘Was even in gedachte.’

Thuis open in mijn laptop en ga naar internet.
Ik ga op zoek naar het merk dat aan de onderzijde van het kopje staat: Royal Albert.
Een gilletje van mij bij de eerste zin: “Royal Albert is completely ‘passionate about florals.’”
Nog een gilletje bij het plaatje dat op de website staat: kopjes met bloemetjes.
Royal Albert: opgericht in 1896, geïnspireerd op alles dat Engels is in het land en de tuin en gebaseerd op de nationale bloem van Engeland, de roos.
Ik zoek eens verder op ‘Royal Albert Blossom Time.’
En daar komen de eerste afbeeldingen al met een heel servies van het kopje en schoteltje dat ik nu in bezit heb. Zelfs aanbod via Marktplaats van dit servies!
Geweldig dit!

Ik kijk nog eens naar het kopje.
Misschien is het toch niet zo vreemd dat juist dit kopje en schoteltje mij opvielen.
Achterin die kast die in die winkel vol met spullen.
En de prijs, waarvan ik eerst vond dat het wel hoog was voor iets dat ik eerst lelijk vond, is het dan toch wel waard. Zeker nu ik weet dat het een echte Royal Albert is.

http://www.royalalbert.com/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten