zondag 13 januari 2013

6: Vergeet mij niet

Deze week ben ik een beetje laat met mijn blog. Bijna was ik het vergeten.
Maar ik dacht er nog op tijd aan.
Gisterochtend tijdens mijn werk toen ik de bloemen aan het verzorgen was dacht ik er ineens aan:
Ik moet mijn blog van deze week nog schrijven.
Net op dat moment stond ik bij de vergeet mij nietjes.

Een vergeet mij nietje. Was het toeval dat ik net met dat bloemetje in mijn hand stond toen ik bedacht dat ik mijn blog nog moest schrijven? Ik weet het niet. Het zou zomaar kunnen. Ik zal niet ontkennen dat ik daar niet in geloof.


Naast dat ik op dat moment aan het schrijven van mijn blog moest denken, moest ik ook aan de bloemist bij mij op het dorp denken. ‘Het vergeet mij nietje’ genaamd. Wij haalden daar altijd onze bloemen. Ik wist niet beter en ging daar dus zelf ook altijd naar toe. En nog steeds. Om te laten merken dat ik de kleine ondernemer niet ben vergeten.

Nu werd ik toch wel wat nieuwsgierig naar het vergeet mij nietje.
Naar dat groene plantje met paars/blauwe bloemetjes.
Dus was het de tijd om eens op internet te zoeken naar dit plantje.

De oorspronkelijke benaming voor het Nederlandse vergeet mij nietje is Myosotis. Dit komt van het Grieks en betekent muis-oortje. Als je goed kijkt naar het bloementje zie je dat het een spitse muizenoorachtig, behaard, middelgroen blad heeft.

Ik verwonderde mij in eerste instantie over het verhaal achter het vergeet mij nietje. De mythe stamt uit de Middeleeuwen. Een ridder een zijn geliefde wandelde eens lang een rivier. Bij het plukken van een bosje bloemen viel de ridder door de zwaarte van zijn harnas in het water. Terwijl hij verdronk gooide hij het blosje bloemen naar zijn geliefde. Hij riep naar haar “Vergeet mij niet.” En zo is deze bloem benoemd tot vergeet mij nietje. De bloem is verbonden met romantiek en tragiek en werd vaak door vrouwen gedragen als teken van trouw en oneindige liefde.

Volgens een Perzische legende was een engel uit het paradijs verdreven omdat hij verliefd was geworden op een sterfelijk meisje. Voor straf moest hij in de vier hoeken van de wereld vergeet mij nietjes uitzaaien. Na deze taak te hebben volbracht, keerde hij getooid met vergeet mij nietjes weer terug bij zijn geliefde. En zij was ook onsterfelijk geworden.

Het vergeet mij nietje kent dus een romantische en tragische geschiedenis.
Ik zou een vergeet mij nietje aan iemand cadeau geven wanneer ik niet meer zo dicht bij iemand zou zijn. Wanneer ik of iemand zou gaan verhuizen bijvoorbeeld. Ik zou het dus meer met vriendschap associëren en vanuit de sociale hoek benaderen. Meer dan met het romantische en tragische vanuit de geschiedenis.
Dat het vergeet mij nietje ook werkelijk vanuit het sociale oogpunt wordt gebruikt, blijkt uit het feit dat het in 2008 het thema was van de Zomerzegelactie. “Vergeet-ze-niet” was het thema
Het ‘ze’ duidde op de ouderen die gedurende de zomerperiode vaak alleen zijn wanneer de(klein) kinderen op vakantie zijn.

Ook in de schilderkunst komt het vergeet mij nietje terug. De mooie liefelijke kleur van de bloemen heeft de eigen naam ‘vergeet-mij-nietjes-blauw.’ Schilders proberen deze kleur te maken door het blauw met wit te mengen en dit op een witte ondergrond aan te brengen.
Tot slot wordt het vergeet mij nietje op geneeskundige wijze gebruikt tegen tuberculose, tegen oorpijn, bij het maken van thee om te drinken bij zwakte en herstelperiode na ziekte en bij wassing voor geïrriteerde en vermoeide ogen.

Het vergeet mij nietje. Het plantje met lieve blauwe bloementjes.
Leuk voor in het raamkozijn. Leuk om aan iemand cadeau te geven.
Het deed mij gisteren herinneren aan mijn blog.
Nu weet ik dat het meer is dan een leuk liefelijk bloemetje.
Eigenlijk geeft de naam het al aan. Het is een bloemetje met betekenis.
En dat zal ik niet vergeten.


Bron: http://ecolonie.org/eco/nl/meewerken/projecten_en_ideen/plant-van-de-maand-akkervergeet-mij-nietje-myosotis-arvensis.php

Geen opmerkingen:

Een reactie posten