zondag 13 januari 2013

7: Klein maar fijn

‘Hij houdt van me, hij houdt niet van me.’ ‘Hij houdt van me, hij houdt niet van me.’ Liggend in het gras met vriendinnen. Giechelen over die ene jongen. De bloemblaadjes van de madeliefjes af trekken. Hopend op een antwoord: houdt hij van me? Vindt hij me leuk?
Het echte antwoord krijgen weer niet mee. Toch doen we het. Vol verwachting het bloemetje rond, naar het laatste blaadje. Ik heb het ook gedaan. Ik ging net zo lang door tot dat ik het antwoord had waar ik tevreden mee was. To dat ik eindigde met het blaadje ‘hij houdt van me.’ Met om mij heen, losse, witte bloemblaadjes.


Als ik geen bloemblaadjes aan het ‘tellen ‘ was, maakte ik sieraden van madeliefjes. Een ketting, een armbandje en een bloemetje in mijn haar. Hoe ging het ook al weer? Een gaatje in het steeltje en dan het steeltje van het andere bloemetje er doorheen geloof ik. Het is lang geleden dat ik zo een bloemenketting heb gemaakt. Gewoon lekker naar het park, ontspannen in het gras liggen en spelen met de bloementjes. Lekker mijn gedachten laten gaan ….

Het madeliefje
Zo een klein en simpel blom
Met ‘n geel hartje en witte blaadjes
Ik tel ze om en om
Het madeliefje
Een bloemetje dat je altijd ziet
Hoe grauw de dag ook is, waar je ook bent
Wanneer je erop staat, dan overlijdt het niet
Het madeliefje
’s Nachts doet zij haar blaadjes dicht
Om na wat uurtjes rusten
Te ontwaken bij het ochtendlicht
Het madeliefje
Soms ook wel meizoentjes genoemd
En nu het voorjaar is
In de velden weer opdoemt
Het madeliefje
Een bloem waarvan ik geniet
In jonge jaren met een roze rand
Als het groter is, als een margriet

Geen opmerkingen:

Een reactie posten