zondag 13 januari 2013

5: Een kamer met bloemen

Acht jaar was ik. Tien misschien.
Maar ouder niet.
Ik vertrok naar zolder.
Er was een dakkapel geplaatst en het behang was uitgekozen.
Van het behangproces kan ik mij weinig herinneren.
Sorry pap, mam, opa en oma. Jullie hebben er vast veel tijd en energie ingestoken.
Ik weet wel dat pappa mijn kast en bed heeft gemaakt. Mamma deed de afwerking en was samen met oma druk in de weer met stof en de naaimachine. Want er moesten bijpassende kussens, gordijnen en een sprei komen.


Het werd een kamer vol vrolijkheid en bloemen. De muren waren geel/ oranje behangen met een bloemenstrook: blauw geruit en oranje met een geel en blauwe bloemen. De gordijnen, de beddensprei en de kussens waren in hetzelfde motief. Zelfs op de saaie witte kast warende bloemen van het behang en het stof geplakt.

Het klinkt als een bont geheel.
Dat was het ook.
En het was een echte tienerkamer.
Wanneer de zon scheen en zeker in de zomer aan het einde van de dag, was het net als of je in een zonnebloemenveld in Frankrijk stond. De kamer gevuld met zonlicht en veel bloemen.

Na een aantal jaren was het goed geweest: ik was toe aan iets nieuws.
Ik verhuisde naar de voorkant van de zolder.
De kamer moest roze met groen en wit worden.
Ik zie mijn vader nog staan in een spierwitte kamer, een emmer roze verf en een kwast.
‘ Weet je het zeker Naat?’
‘Ja, pap, de hele muur roze alsjeblieft.’
Roze met groen. Het roze van de bloemblaadjes en het groen van de bloemensteel.
De muren van mijn kamer zijn effen. Maar overal waar je kijkt zie bloemen.
Ook als je naar buiten kijkt, op mijn balkon.

Toen ik mijn intrek nam in mijn groen met roze kamer, verhuisde mijn zusje naar mijn oude kamer.
De kamer vol vrolijkheid en bloemen op de muren, de gordijnen, de kast en het bed.
Maar ook nu is het voor haar goed geweest.
Mijn zusje is toe aan iets nieuws.
Het behang is van de muren afgehaald, er is geverfd en opnieuw behangen.
Weg geel, oranje en blauw.
Het is nu strak en zonder bloemetjes.

En dat was even wennen toen ik van de week de zolder op kwam.
Gelukkig liep ik toen net met twee leuke plantjes met kleine bloemetjes naar boven.
Voor op mijn kamer.

Maar toen ik zo de trap op liep met de plantjes en mijn zusjes nieuwe kamer in keek, zag ik dat ze ook best leuk staan in haar raamkozijn. Die kleine witte bloemetjes doen het leuk met dat donker blauw van je muren, zusje. Misschien toch maar een bloemetje toevoegen als eerste gezelligheid in je nieuwe kamer en als ‘house warming cadeau’ van je zus …?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten