zondag 13 januari 2013

4: Dag februari. Hallo maart.

Dag Februari
Met je koude dagen en nachten. Met je korte dagen.
Met maar 28 dagen. Maar dit jaar eentje extra.

Hallo maart.
Met de eerste voorjaarszon.
Met dagen dat het langer licht is.
Met de twijfel welke jas we moeten dragen.
Met de officiële start van de lente.
Met de geur van bloemetjes tijdens de voorjaarsschoonmaak.
En van de opkomende bloemetjes.


Het is weer maart.
Ik ben altijd blij als het 1 maart is. Februari vind ik een saaie maand. Zo na januari, na de start van het nieuwe jaar. Alles loopt dan weer en je beseft dat je weer in de sleur zit waar je vorig jaar zo’n genoeg van had. Nog net wel winter. En dit jaar zelfs echt winter en duurde februari ook nog eens een dagje langer.

Maar dan is het 1 maart. De aftrap op weg naar het voorjaar.
Als ik ’s ochtends vroeg op mijn fietsje stap op weg naar werk of studie, is het licht. Het is niet meer zo koud, de temperatuur loopt rustig aan iets op.
’s Middags als ik op mijn treintje sta te wachten, betrap ik mijzelf erop dat ik mijn ogen moet dicht knijpen: het zonnetje schijnt.
Wanneer ik door de stad loop, zie ik de voorjaarscollectie in de winkels hangen: jurkjes en blouses met bloemetjes.
Op een vrije dag is het tijd om de ramen van mijn kamer open te zetten en de voorjaarschoonmaak te houden. Met schoonmaakmiddel ruikend naar bloemetjes.
En als het even kan, krijgt mijn balkon ook een opruim- en schoonmaakbeurt. Met mijn gebloemde tuinhandschoenen aan zet ik de potjes weer op de juiste plaats. Zodat de bloemetjes straks een mooi plekje hebben. En ik spreek nog even lief tegen mijn boompje waar vorig jaar van die leuke kleine paarse bloemetjes uit kwam. Hopen dat die het dit jaar weer wilt doen.
Ondanks de drukte van studie en werk, maak ik even tijd voor een wandeling met mijn vriend. Wandelend door de natuur, waar de bomen in bloei staan: bloesem.
Thuis ruik ik de geur van vers gemaaid gras en verse gehaalde bloemen.

Heerlijk dat het nu maart is.
Weg uit de grijze, saaie maanden.
Het zonnetje warmt ons langzaam op.
Het geeft ons energie en brengt ons en de bloemetjes tot bloei.

Op weg naar het voorjaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten