zondag 17 februari 2013

31: Achter de geraniums

Afgelopen week was mijn oma jarig.
Ik durf niet te zeggen hoe oud ze is geworden. Simpelweg omdat ik het niet weet.
In ieder geval nog niet zo oud dat ze achter de geraniums zit.
Misschien zou ze ‘theoretisch’ gezien wel al de leeftijd bereikt hebben, de praktijk laat iets anders zien. Want afgelopen donderdag waren de meubels weer aan de kant geschoven en was er weer sprake van een huiskamer vol vrienden, familie, gezelligheid, drankjes en hapjes.
En gelukkig maar. Ik denk dat ik in mijn handjes mag knijpen dat mijn opa en oma nog (relatief) kwiek zijn en niet achter de geraniums zitten.


Nu vraag ik mij toch af wat er erg aan is wanneer zij wel achter de geraniums zouden zitten.
Ik bedoel, het zijn toch best leuke bloemen …?
Ze hebben alleen zo’n negatieve bijklank.
Wanneer je het over geraniums hebt, denk iedereen meteen aan opa en oma die alleen nog maar thuis zitten, puzzeltjes maken en de geraniums water geven.
Terwijl het juist van die vrolijke bloemen zijn. Ik vind ze zelfs wel grappig. Aan de onderkant lekker veel groen, dan een steeltje en ineens een gekleurd bolletje. Leuke bloemen om te zien en ook nog eens in verschillende kleuren: roze, rood, oranje, paars, geel. Lekker vrolijk.

Waar komt dan die negatieve associatie vandaan?

De algemene betekenis van de uitdrukking is ‘een inactief leven leiden, werkloos thuis zitten’ vaak met de bijgedachte ‘zicht nutteloos voelen.’ Maar waar de uitdrukking echt vandaan komt, is niet bekend. Het Woordenboek van populaire uitdrukkingen van Marc De Coster beschrijft dat geraniums worden geassocieerd met alles wat burgerlijk is. Dat is de rede dat de uitdrukking vaak in ontkennende zin gebruikt wordt. Van Dale vergelijkt de uitdrukking met de uitdrukkingen ‘achter de kachel blijven’ en ‘achter de (toon)bank raken, liggen (vergeten worden). Maar of deze uitdrukkingen werkelijk van invloed zijn geweest op ‘achter de geraniums zitten’ is onduidelijk.

Het lijkt er dus op dat er geen reden is om ‘achter de geraniums zitten’ zo negatief te gebruiken.

Nu de vergrijzing optreedt, kunnen we verwachten dat we de uitdrukking steeds vaker gaan horen. Maar daar ben ik het niet mee eens.
Kijkend naar mijn opa en oma zit mijn opa niet echt niet achter de geraniums, maar achter de computer. Op Facebook zie ik regelmatig een berichtje dat hij op Spotify naar muziek heeft geluisterd. En laatst zei hij dat ‘dat Twitter hem ook wel interessant leek.’ Dat is toch wel iets anders dan achter de geraniums puzzelboekjes zitten doorwerken.
En mijn oma? Die gaat elke week nog badmintonnen, maakt mooie kaarten en gaat gezellig winkelen en lunchen met vriendinnen. Zij zou niet eens tijd hebben om de geraniums te verzorgen!

Misschien heb ik nog wel eerder geraniums op mijn balkon staan dan mijn opa en oma. Gewoon omdat ik het grappige en fleurige planten vindt. En omdat het bij mij ‘kan.’ Wanneer ik geraniums plant, wordt ik waarschijnlijk (of dat hoop ik) niet geassocieerd met saai en burgerlijk. Omdat men mij nog buiten ziet, actief ziet. Wanneer mijn opa en oma geraniums op hun balkon plaatsen of in de vensterbank worden zij waarschijnlijk snel geassocieerd met oud, nutteloos, bejaarden. Hiermee lijkt het erop dat de taal, ons gebruik van taal, het imago van de geranium heeft gevormd. Jammer.
(lees in dit kader ook even het stukje op: http://www.psycholoogwijnberg.nl/media/columns-en-archief/achter-de-geraniums/)

Jammer en onterecht denk ik. Want die geraniums zijn gewoon vrolijke bloemen. En wanneer je ze neerzet op balkon of in de vensterbank hoeft dat niet te betekenen dat je burgerlijk, saai en nutteloos bent. Want het grootst groeiende segment op sociale media is de 65-plusser!
(lees meer op: http://www.frankwatching.com/archive/2011/10/11/ipad-achter-de-geraniums-inzicht-in-online-en-social-gedrag-senioren/)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten