zondag 17 februari 2013

25: Even geduld a.u.b.

Geduld.
Als er iets is wat ik niet heb, is het geduld. Ik ben eerder ongeduldig dan geduldig.
Het is een van de eigenschappen die ik plaats in het rijtje ‘slecht eigenschappen.’
Mijn ongeduldigheid is dan ook de reden dat ik niet in het basis- of voortgezet onderwijs zal werken. Iets wat men nog wel eens bij mij verwachtte. Maar ik moet u uit de droom helpen: mij zult u niet voor de klas treffen.
Of ik moet geduldig zijn en mijn geduldigheid gaan ontwikkelen.
Enfin, van de week, al zittend in de zon op mijn balkon, betrapte ik mijzelf erop dat ik geduldig ben geweest. Ik ben geduldig geweest met de bloemetjes en plantjes op mijn balkon.


Ik ben de plantjes laten herstellen van de weersomstandigheden. Variërend van veel zon en warmte waar ik af en aan rende met mijn gietertje om de plantjes te bewateren. Tot het tussen de buien door weg laten vloeien van het overtollige water na een hevige regenbui.
Ik heb mijn plantjes laten herstellen en verzorgd. In plaats van ze bij de eerste verlepte blaadjes of verzopen bloemetjes al af te schrijven. Ik heb hoop gehad en gewacht: ‘Misschien gaan ze het wel weer doen.’En nu, na het wachten en de verzorging staan mijn bloemetjes en plantje er nog, of weer, mooi bij.

Geduld
Kunnen en willen wachten.
Bereid zijn te wachten en tegenslagen te verdragen.
Vermogen ergens op te kunnen wachten.
Verhoud zich nauw tot hoop.
Een negatieve ervaring kunnen verdragen zonder ongewenst gedrag te vertonen.

Met deze uitleg van geduld, zijn het waarschijnlijk de kleine situaties waarin ik ongeduldig ben.
Ik wil graag dingen doen.
Stappen zetten.
Resultaat zien.
Maar dat gaat niet altijd.
Soms moet je even wachten. Hoop houden.
Geduldig zijn.
Eerst zaaien, dan groeien en daarna pas bloeien.
Soms met en soms zonder eigen bemoeien.
Maar er zijn ook situatie waarin het hebben van geduld geen resultaat oplevert.
Dan heb je nog zo veel hoop en wacht je nog zo lang …
Het resultaat komt niet.
Ik noem een wedstrijd zonnebloem kweken ….

Geduldig zijn.
Een mooie eigenschap.
Je ziet dan vaak meer en ziet de situatie anders.
Iets wat je in een kort, vluchtig bezoek of haast waarschijnlijk had gemist.
Door de tijd te nemen, kun je de situatie beter in je opnemen.
Kijk je anders naar de situatie.

En daar zie ik ineens nieuwe bloemetjes aan mijn boompje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten