zondag 13 januari 2013

10: Muurbloempje

Laatst, tijdens het sporten, keek ik naar het een televisie programma op MTV. Terwijl ik mij in het zweet stond te steppen, keek ik het programma Plain Jane.
Plain Jane: een programma waarin een mode-expert ervoor zorgt dat meisjes uit hun schulp kruipen en dat het meisje haar ware gevoelens voor een geheime liefde durft te uiten.
De ‘plain jane’ is een vreemd, saai of degelijk meisje dat omgetoverd wordt tot een sexy en vol vertrouwen jonge vrouw.


Ik moet toegeven dat ik het leuk vind om naar een programma zoals dit te kijken.
Gewoon kijken, af en toe wat verbazen, beetje glimlachen en verder niets.
Een prima programma tijdens het sporten.
Het sporten is dan ook een goed excuus om zo een programma te kijken.
Net als dat het een excuus is voor programma’s als As The World Turns, Shoppingqueen en Dhr.Phill.

Programma’s waarbij ik mij soms verbaas.
Verbaas over het feit dat het allemaal over uiterlijk gaat.
Bij de aflevering die ik laatst zag van ‘Plain Jane’ sloot de mode-expert het programma af met het bericht dat ‘het muurbloempje nu een mooie meid is met zelfvertrouwen.’
En ik dacht bij mijzelf: ‘Wat is er mis met een muurbloempje zijn? En was zij wel echt een muurbloempje? Ben ik een muurbloempje?’

Een muurbloempje.
Het is een negatieve uitdrukking voor iemand - oorspronkelijk voor een dame of een meisje – die niet ten dans wordt gevraagd op het bal. Tegenwoordig wordt de uitdrukking gebruikt voor de personen die bij het bal langs de kant staan.
Verlegen, ingetogen, stil, zwijgzaam, onopvallend. Kenmerkend voor een muurbloempje.
Schijnt.

In België hebben ze een hele andere betekenis voor muurbloempje. Met hulp van Google kwam ik er achter dat wanneer je meer dan één relatie hebt, je en muurbloempje bent volgens onze Zuidelijke buren. Een straatmadeliefje wordt je dan ook wel genoemd.
Is verlegen, ingetogen, stil, zwijgzaam en opvallend dan nog steeds kenmerkend voor zo een persoon? Ik heb mijn twijfels….

Ik kwam ook andere berichten tegen over muurbloempjes.
Zo kwam ik een test tegen voor tieners.
Even een aantal vragen invullen en het resultaat was daar: ben je een muurbloempje of een spotlightlover?
Ja, ik heb de test even zelf in gevuld. ‘Aandacht op z’n tijd’ was het resultaat.
Een andere test zei mij dat ik ‘de durfal’ ben. Daar kon ik mij toch iets minder in vinden.
Test drie: flirt of muurbloempje? Het resultaat: je durft nog niet altijd…
Tot slot: grijze muis of femme fatale? Een nuchter type. Ja, daar kan ik mij ook wel in vinden.

Een muurbloempje. Is het nu zo slecht om een muurbloempje te zijn? En wie bepaalt dat je een muurbloempje bent?
Naar mijn menig is het een mening om te zeggen dat iemand een muurbloempje is. En is het een gedachte over hoe je zelf bent om te zeggen dat je een muurbloempje bent.
Maar is het verkeerd?
Ik denk het niet.
Muurbloempjes hebben bijvoorbeeld eigenschappen die bijvoorbeeld in een leidinggevende positie goed van pas kunnen komen. Volgens een schrijfster van de New York Times is verlegenheid geen lastige kwaal, maar een tactiek om te overleven. Verlegen personen kunnen vaak beter observeren, maken meer gedegen beslissingen en halen zelf met een gemiddeld IQ een hoog cijfer.

Nu wil ik echt niet alle it-girls, spotlightlovers, flirts en femmes fatale afkraken.
Zeker niet.
Want ik ben er ook van overtuigd dat je uiterlijk je visitekaartje is en dat je nooit een tweede kans krijgt om een eerste indruk te maken.
Maar om nu boeken, tijdschriften en websites vol te zetten en programma’s op te zetten met tips om ‘muurbloempje-af’ te worden…

Ik vind het wat overdreven.
Ik vind het prima om deels de eigenschappen van een muurbloempje te hebben.
Ik ben op zo op z’n tijd graag een muurbloempje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten