zaterdag 23 februari 2013

44: Blauwe parel

En dat was 2012.
Bijna 2013.
Gaat snel hè?
Vindt u 2013 ook vreemd klinken?
Misschien komt het door het getal 13.
Dat associëren we toch al snel met ongeluk.

Ik ga niet terugblikken op afgelopen jaar.
Ook niet vooruit kijken naar volgend jaar.
Leest u mijn blog ter afsluiting van 2011 (nog) eens.
Dan wordt u wel duidelijk waarom ik dat niet doe.


Voor het nieuwe jaar wil ik u eigenlijk een bloembol geven: de crocus blue pearl.
2012 was het jaar van de bloembol Crocus Blue Pearl: een zachtblauwe crocus , in het midden zilverkleurig en met een bronskleurig hart.
Waarom deze bloem? Dat ga ik u proberen uit te leggen.

De crocus blue pearl is een breekbaar ogende bloem.
Het leven is eveneens breekbaar. Ondanks dat we vaak genoeg zeggen dat het leven hard is.
Het leven gaat niet altijd over rozen…
En zo een breekbare bloem maakt de mens misschien ook iets minder hard.

De bijzondere zachtblauwe kleur doet mij denken aan de overgang van nacht naar dag;
van donkere dagen naar lichtere momenten;
van hard naar zacht;
van kil en koel, naar warmte.

Als u dieper in de bloem kijkt, ontdekt u een verkleuring van de bloem naar zilverkleurig.
Af en toe moeten we iets verder kijken in het leven en even stil staan, om de glinstering, het zilveren randje te zien. Zoals ik eerder heb geciteerd: er zijn altijd bloemen…

Tot slot het bronskleurige hart. Aan de buitenkant kunt u deze kleur al zien. Binnenin is deze kleur helderder van kleur dan aan de buitenzijde.
Soms is het goed om naar binnen te keren: naar ons hartje, ons vuurtje, ons zonnetje. Om zo weer kracht, energie en warmte op te doen.

De crocus blue pearl kent een lange bloeitijd en komt op in het vroege voorjaar: zo eind februari/begin maart.
Ik wens u voor het nieuwe jaar een lange tijd van groeien en bloeien; van genieten.
En daarvoor hoeft u of hoeven de momenten uit het leven helemaal niet groot te zijn.
Met een hartje van 5 centimeter en een lengte van 15 centimeter, komt u al een heel eind.
Zo laat de crocus blue pearl zien. Met haar formaat is zij immers bloembol van het jaar geworden.
Klein maar fijn dus


Ik wens u een mooie laatste dag van 2012; mooie dagen in 2013.
En als u op oudejaarsavond naar het vuurwerk staat te kijken, naar al die prachtige kleuren, probeert u dan eens blauw vuurwerk met zilver en een bronzen kern te vinden.
Als u goed kijkt, met aandacht, zult u die zien.
Al is het maar in een stukje vuurwerk op een stokje.
Zo’n 2 keer 15 centimeter hoog …

p.s. mocht u het idee hebben dat ik in deze blog toch heb teruggeblikt op 2012 ... mijn excuses

Geen opmerkingen:

Een reactie posten