zondag 13 januari 2013

1: Bloemenjurkje

Nee, het is geen poppen jurkje dat u hier op de foto ziet. Het jurkje dat u ziet is het jurkje dat ik droeg toen ik nog een lief, klein meisje was.
Een roze jurkje met bloemetjes.

Roze en bloementjes. Mijn favorieten. Ook al ben ik nu niet meer dat kleine meisje van toen.
Ik krijg het nog vaak te horen: ‘Natuurlijk, roze,’ ‘En natuurlijk weer met bloementjes.’
Ik vind het niet erg dat ik hier af en toe mee geplaagd wordt.
Want ik heb een goed excuus gevonden: mijn babyjurkje.


Enkele weken geleden opende mijn moeder een grote, zware, donkere kist. Deze zit vol met babyspullen. Jurkjes van mij, knuffels van mijn zusje, schoentjes van mijn broertje. Het dekentje waar wij alle drie onder hebben gelegen. En zo zaten er nog meer te bewaren babyspullen in van mij, mijn zusje en mijn broertje. En ergens van onderen (ik ben de oudste) haalde ik het jurkje van de foto vandaan. Toen ik het jurkje in mijn hand had, zei mijn moeder dat ik die droeg. Ik keek er nog eens naar. Ik kon het mij toch niet voorstellen dat ik dit had gedragen. Het is een schattig en leuk jurkje hoor. Maar zo klein, zo poppig. Ondanks dat ik een ‘meisje-meisje’ ben, kon ik mijzelf niet voorstellen in zo’n klein jurkje.

Terwijl ik met het jurkje in mijn handen zat, zei ik tegen mijn moeder: ‘Zo gek is het dus niet dat ik gek ben van roze en bloemetjes. Met dit jurkje hebben jullie de eerste aanzet gegeven. Ik ben er gewoon mee opgegroeid.’

Ik ben er zeker mee opgegroeid.
Op de foto ziet u het jurkje dat ik droeg toen ik nog een lief, klein meisje was.
Inmiddels ben ik geen klein meisje meer.
Maar er hangen nog steeds vele jurkjes met bloementjes in mijn kast. En niet alleen jurkjes.
De afgelopen jaren zijn er vele jurkjes met bloementjes in en uit mijn kast gegaan.
Naar mijn verwachting zal dit de komende jaren zo blijven.
Gewoon omdat ik het leuk vind, omdat ik er vrolijk van wordt.
En dat kleine, roze jurkje met bloementjes dat ik droeg toen ik nog een lief, klein meisje was, zal ik bewaren. Zodat ik het ooit bij mijn eigen dochtertje kan aantrekken. En misschien heeft zij dan ook een kast vol met jurkjes met bloementjes …
… of shirtjes, rokjes, sjaaltjes ….

Bedankt mam, voor het aantrekken van het roze jurkje met bloementjes toen ik nog een lief, klein meisje was ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten